jajjan.blogg.se

Välkommen till min Blogg, Jajjans Logg där jag berättar om vårt liv med vår husbil Leffe II och våra två hundar Roffe och Lisa. Vi har även haft en segelbåt, Dreamgirl, Linjett 32 som vi nu lämnar över till vår son David. Vi startade vårt husbilsliv med vår första husbil Leffe 1.

Storvreta - Enköping - Strängnäs 😎

Allmänt Permalink0
I torsdags vaknade vi till en underbar dag, fåglarna "gallskrek" och solen strålade från en klarblå himmel. Efter den uppfriskande morgonpomenaden med hundarna satt vi och åt frukost i godan ro till nyhetsmorgon när det ringde på min mobiltelefon. Det var ett uppsalanummer så jag tänkte att det var bäst att svara, det var personalen på Skogsbackens förskola som ringde. De trodde att Loa fått magsjuka så vi måste komma för att hämta honom. Vi hade inte duschat eller fixat något, slow starters som vi är.😅  Men nu fick vi sätta fart, vi skulle ju även packa eftersom vi skulle ut med husbilen på fredagen. Det tog två timmar innan jag klev innanför dörren på förskolan och då hade de börjat undra om vi glömt bort lillprinsen, men det skulle aldrig hända. ❤️Han var inte speciellt hängig, men fick lite mellanmål innan jag lade honom, inom en minut sov han.🤗😴På eftermiddagen lekte vi en stund innan mamma och pappa kom hem. Vi bestämde att han skulle få vara hemma på fredagen också eftersom han var lite snuvig. Men magsjukan lyste med sin frånvaro.🤧
Städpatrullen Roffe och Lisa är alltid redo när människovalpen ska äta, så praktiskt, här behövs ingen dammsugare. 😅

Vi gick hem till oss i husbilen och åt middag, Cissi hade bjudit in mig på en kopp te, men jag var trött så vi stannade "hemma" och tittade på tv innan det var dags att sova. Jag skulle upp tidigt nästa morgon för att agera ställföreträdande förälder, så på fredagen infann jag mig 07.30 (så tidigt var det inte😅). Det blev en aktiv förmiddag med lillplutten innan farfar och hundarna kom in och åt frukost. Det är bra träningspass att ta hand om en 1 1/2- åring, inte många minuter som man får sitta still, det ser jag enbart som positivt. Jag sitter ganska mycket ändå framför tv:n med en stickning i händerna så det är bra att jag får röra på mig. Efter sovstunden och lunch gick vi ut en stund tills mamma kom hem till sin älskade lilla son. 💞Vi tackade för oss, och åkte iväg för att handla lite innan vi åkte styrde kosan mot Enköping där vi skulle tillbringa natten. Vi hade ätit på Max så det blev lättare mat till middag, jag gjorde toastskagen på surdegsbröd, supergott.👌På kvällen tittade vi på tv och myste inne i värmen. 🍷🕯️

Katten Schenko vill alltid vara med oss människor och hundarna, här spanar han på en fågel utanför. 😻

Imorse tog jag och hundarna en lång promenad i Klosterparken i Enköping, på en skylt kunde man läsa att franciskanermunkar byggt ett kloster på platsen under 1300-talet, spännande tyckte jag och tog några bilder.Det var så mysigt att gå där i parken med hundarna i den krispiga luften. ⛪

Klosterparken i Enköping i vitervila. 😎

Det var öppet vatten inne i hamnen och vi såg massor av sjöfåglar i vattnet.🦆När vi kom tillbaka till husbilen hade en av de andra två som stod på ställplatsen åkt iväg. Sten pratade med närmaste grannen igår, de hade precis bytt husbil. Den förra som de haft var en sprillans ny Laika, som de haft otur med, det var fukt i bilen och den hade aldrig klarat fukttesterna. Snacka om otur, så tråkigt att drabbas av ett sådant missöde. 🥹

Änderna kurar ihop sig på isen och i det öppna vattnet. 🦆

Efter frukosten diskade vi och bäddade efter att vi duschat, nu skulle vi fortsätta till vackra Strängnäs, en favoritstad som vi ofta besökte med vår båt Dreamgirl och nu även med husbilen. Vi tog en promenad upp till centrum för att handla lite innan vi gick hem och åt lunch, varmkorv med bröd och hemgjord räksallad. Sedan tog vi en längre promenad längs strandvägen där man kan se både vackra hus, väderkvarnen och kyrkan. Man har verkligen bevarat gamla byggnader här i stan. 😍Vi mötte många hundar på promenad och våra hundar skötte sig exemplariskt, ibland funkar det klockrent. 💞
Roffe och Lisa spejar på änderna. 🐕‍🦺🦆🐩

Röda välbevarade träbyggnader flankerar kullerstensgatan i Strängnäs. 😎

Nu ska vi gå på promenad!! 🐩😎🐕‍🦺

Här har jag inte varit sedan början av sextiotalet sade min man Sten när vi kom upp till väderkvarnen i strängnäs.💞😎💞

"Lika" gärna mina Blogginlägg om du gillar dem direkt i bloggen. 👍✅♥️

Ha en underbar helg tills vi hörs igen. 😎